Kies een onderwerp
Kun je ineens geen gebruik maken van de Ben simkaart en daardoor niet bellen, internetten of sms’en? Dan kunnen er aantal dingen aan de hand zijn:
Blokkade op simkaart
Mogelijk heb je een betalingsachterstand en heb je niet gereageerd op betalingsherinneringen waardoor je simkaart is geblokkeerd
Mogelijk heb je je gebruikslimiet behaald. In de e-mail die ik naar je heb gestuurd staat ook uitgelegd wat je kunt doen om deze blokkade weer te verwijderen.
Nieuwe mobiel telefoon
Heb je recentelijk je simkaart in een andere gestopt? Dan kan het zijn dat hier een simlock op zit.
Simkaart
- Heb je drie keer een verkeerde pincode ingevoerd? Voer dan de pukcode in.
- Heb je een vervangende simkaart aangevraagd en is deze geactiveerd?
Zijn van de bovenstaande zaken geen sprake dan kan het zijn dat je simkaart defect is. Je kunt een nieuwe 3-in-1 simkaart bestellen via Ik Ben of de Ben app. De kosten voor een vervangende simkaart, besteld via Ik Ben zijn € 10,00.
Bestel je een vervangende simkaart via mijn klantenservice, dan zijn de kosten €15,25. Deze kosten worden op de factuur van de huidige maand in rekening gebracht. Houd er rekening mee dat ik één maand later incasseer.
Ik maak gebruik van het meest gekroonde netwerk van Nederland. Namelijk het netwerk van Odido. Dit is een van de beste netwerken van de wereld en heeft daarom ook veel prijzen gewonnen. En het belangrijkste voor jou is dat je altijd en overal bereik hebt. Het is stabiel, veilig en supersnel natuurlijk. Daar zorgt Odido voor.
Voor mobiel internet maak je gebruik van 4G of 5G. Wil je supersnel internet? Kies dan de 5G. Neem je genoegen iets minder snel internet dan kan je kiezen voor 4G. Zo kun je zelf bepalen of je meer geld over wilt houden, of dat je liever gebruik wilt maken van sneller internet.
Alle telefoons die ik op dit moment aanbied zijn in ieder geval geschikt voor 4G. Als je wilt weten of je telefoon geschikt is voor 5G, kijk dan even bij mijn toestelhulp, of de website van je leverancier.
Het kan zijn dat je over mindere dekking beschikt, bijvoorbeeld in een tunnel of lift. Het is ook mogelijk dat er een storing zit in de lokale zendapparatuur, of dat je gesprekspartner geen goede dekking heeft.
Als je een iPhone of Android-telefoon hebt, kun je gratis de Ookla Speedtest.net app downloaden. Hiermee laat je Ben eenvoudig weten waar en wanneer jij problemen met het netwerk ondervindt.
Woon je in het storingsgebied en heb je minimaal 12 uur last gehad van een netwerkstoring? Dan heb je recht op de wettelijke compensatieregeling.
Is de netwerkstoring voorbij? Dan bereken ik hoelang de storing duurde en of je compensatie krijgt. Reken op 1/30 van je maandelijkse abonnementskosten per dag. Heb je tussen de 24 en 48 uur last gehad van een storing, dan krijg je 2/30. Bij 48 tot 72 uur krijg je 3/30, enzovoort. Je krijgt minimaal € 1 vergoed.
De wettelijke compensatieregeling geldt alléén voor de primaire diensten: mobiel internet, bellen en sms. Als je in aanmerking komt voor de wettelijke compensatieregeling, neem ik contact met je op via e-mail en/of sms.
Helaas kan ik je niet laten zien wat de dekking is van iedere netwerkprovider. Het is niet te doen om de wereldwijde dekking up-to-date te houden, en ik wil geen valse verwachtingen scheppen.
Wil je weten wat je precies kunt doen met je Ben simkaart in het buitenland? Op mijn buitenlandpagina selecteer je eenvoudig het land waarvan je alle informatie over het buitenlandse netwerk zoekt.
Let op: Ook al is 4G beschikbaar, dan is de snelheid niet automatisch gelijk als in Nederland. De snelheid die je in het buitenland haalt kan - ook op 4G - lager zijn.
Je hebt er vast al eerder over gehoord. Sinds 1 juni 2021 is Odido gestopt met het ondersteunen van het 2G-netwerk. Nu is het bijna zover. Op 1 juni 2023 sluit het 2G-netwerk. Ik zit samen met Odido onder één dak. Daarom kun je 2G ook niet meer via mij gebruiken.
Grote kans dat je een mobiele telefoon hebt die werkt op 3G, 4G of 5G. Dan merk je er niets van. Gebruikt die van jou alleen 2G? Dan is deze informatie belangrijk voor je.
Voor alle informatie over de uitfasering van 2G, en of jouw telefoon wel 3G of 4G ondersteunt, kun je terecht op ben.nl/2G.
In het buitenland maak je geen gebruik van mijn netwerk, maar het netwerk van een lokale aanbieder. Vaak heb ik geen invloed op buitenlandse netwerken, maar in veel gevallen kun je het probleem makkelijk zelf verhelpen:
Stap 1: Contoleer allereerst of dataroaming staat in geschakeld op je mobiele telefoon.
Stap 2: Kijk via mijn buitenlandpagina of het netwerk waarvan je gebruik maakt, geschikt is voor (4G) internet. Is dit niet het geval? Zoek dan handmatig naar een ander netwerk.
Stap 3: Doorloop de stap-voor-stap-instructie om te controleren of je mobiele telefoon goed staat ingesteld voor in het buitenland.
Stap 4: Het kan zijn dat ik een blokkade op je abonnement geplaatst. Hierover informeer ik je altijd via e-mail of sms.
- Mogelijk heb je je gebruikslimiet behaald. In de e-mail die ik naar je heb gestuurd staat ook uitgelegd wat je kunt doen om deze blokkade weer te verwijderen.
- Verblijf je binnen een EU-land, dan kan het zijn dat je je internetbundel hebt verbruikt en MB Pauze aanstaat.
- Bij een verblijf buiten de EU blokkeer ik je simkaart voor mobiel internet als je voor € 60,00 aan internet hebt verbruikt.
Stap 5: Helpt dit allemaal niet? Dan kun je ook nog de algemene netwerk instellingen controleren. Daarnaast geef ik in dit stappenplan nog een aantal handige tips om het probleem op te lossen.
Heb je al deze stappen doorlopen en werkt je internet nog steeds niet? Neem dan contact op met mijn klantenservice.
In het buitenland maak je geen gebruik van mijn netwerk, maar het netwerk van een lokale aanbieder. Vaak heb ik geen invloed op buitenlandse netwerken, maar in veel gevallen kun je het probleem makkelijk zelf verhelpen:
Stap 1: Contoleer allereerst of dataroaming staat in geschakeld op je mobiele telefoon.
Stap 2: Gebruik de juiste landcode bij het bellen. Wil je bijvoorbeeld bellen naar een Nederlands mobiel telefoonnummer 06 12 34 56 78, zet dan 0031 of +31 voor het telefoonnummer. Het wordt dan dus 0031 6 12 34 56 78 of +31 6 12 34 56 78.
Stap 3: Kijk op mijn buitenlandpagina of het netwerk waarvan je gebruik maakt, geschikt is voor bellen. Kies eerst het land waar je je in bevindt en kijk in de tweede tabel of bellen en gebeld worden mogelijk is. Is het bij geen enkele provider mogelijk? Dan kun je in dat land helaas niet bellen of gebeld worden. Als het bij één van de providers wel mogelijk is, kun je je netwerk handmatig instellen.
Stap 4: Mogelijk heb je je gebruikslimiet behaald. Hierdoor kun je niet bellen. In de e-mail die ik naar je heb gestuurd staat ook uitgelegd wat je kunt doen om deze blokkade weer te verwijderen.
Stap 5: Helpt dit allemaal niet? Dan kun je ook nog de algemene netwerk instellingen controleren. Daarnaast geef ik in dit stappenplan nog een aantal handige tips om het probleem op te lossen.
Heb je al deze stappen doorlopen en kun je nog steeds niet bellen of gebeld worden? Neem dan contact op met mijn klantenservice.
Kun je niet bellen of gebeld worden? In de meeste gevallen kun je het probleem zelf oplossen:
Stap 1: Mogelijk heb je je gebruikslimiet behaald. Hierdoor kun je niet bellen. In de e-mail die ik naar je heb gestuurd staat ook uitgelegd wat je kunt doen om deze blokkade weer te verwijderen.
Stap 2: Controleer de algemene netwerk instellingen in je mobiele telefoon. Daarnaast geef ik in dit stappenplan nog een aantal handige tips om het probleem op te lossen.
Stap 3: Bekijk op mijn dekkingskaart wat de dekking is:
- Is er een storing of worden er werkzaamheden uitgevoerd? Dan wordt in de meeste gevallen vermeld wanneer het probleem is verholpen.
- Is de dekking niet optimaal? Lees hier verder.
Lossen de bovenstaande stappen het probleem niet op? Neem dan contact op met mijn klantenservice.