Jouw rechten
Op grond van de wet heb je al recht op een deugdelijk product, bijvoorbeeld een door ons verkocht toestel. Sluit je een abonnement af in combinatie met een toestel, dan heb je gedurende een periode van twee jaar - gerekend vanaf de aankoopdatum – ook garantie. Je hebt hier wel de afleverfactuur of een ander bewijs van aanschaf of betaling voor nodig. Op reparaties zijn de Ben Reparatievoorwaarden zoals vermeld op https://www.ben.nl/service/reparatie#reparatieproces van toepassing.
De producent van het product voorziet jou van (beveiligings) updates. De producent zorgt ook voor meldingen wanneer je deze updates moet installeren en bijbehorende uitleg hierover. Je bent zelf verantwoordelijk voor installatie van de updates. Ben is niet verantwoordelijk wanneer het product en/of haar dienst niet of gebrekkig functioneert, omdat je de updates niet hebt geïnstalleerd.
Ben beschermt haar diensten en netwerken zo goed mogelijk door naar internationale standaarden continuïteits- en veiligheidsmanagement toe te passen met inachtneming van de geldende wetgeving. Persoonsgegevens worden beveiligd zoals beschreven in het privacy statement dat kan worden gelezen op https://www.ben.nl/privacy. Wij nemen gepaste maatregelen bij beveiligingsinbreuken (bijvoorbeeld software-beveiligingsupdates op door ons beheerde eindgebruikersapparatuur voor vast internet of andere apparatuur in ons netwerk) en informeren je wat je zelf kan doen om zo veilig mogelijk te internetten op https://ben.nl/veiligheid.
Netwerkstoring - We hopen natuurlijk dat het niet zal gebeuren, maar indien er ooit sprake is van een netwerkstoring die 12 uur of langer duurt, dan kun je een beroep doen op onze (wettelijke) compensatieregeling. In geval van een storing vind je hierover - en over het eventueel van toepassing zijn van de compensatieregeling - meer informatie op https://www.ben.nl/service/categorie/257/vraag/690.
Indien je met jouw toestel nog kunt bellen kun je altijd bellen naar het alarmnummer 112, waardoor er automatisch informatie over jouw locatie wordt doorgestuurd naar de noodhulpdienst. Wel is het mogelijk dat de besturingssoftware op jouw toestel het versturen van gedetailleerde real-time informatie over je locatie niet (meer) ondersteunt.
Je dient klachten ten aanzien van direct waarneembare gebreken aan de producten en (aanvullende) diensten binnen 2 maanden na ontdekking van het gebrek bij Ben te melden. Ben zal binnen 30 dagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren, tenzij dat redelijkerwijs niet mogelijk is. In dat geval laten we je weten wanneer je de inhoudelijke reactie van ons kunt verwachten. Op onze website vind je meer informatie en de antwoorden op veel gestelde vragen, kijk voor de contactmogelijkheden op https://www.ben.nl/service/contact.
Als we er samen niet uitkomen, kun je jouw klacht voorleggen aan een van de onderstaande organisaties. Voor consumenten geldt dat klachten kunnen worden voorgelegd aan:
De Geschillencommissie Telecommunicatie via www.degeschillencommissie.nl;
Een alternatieve manier voor het indienen van een klacht is het ODR platform, bereikbaar via https://ec.europa.eu/consumers/odr;
Heb je een klacht over de Toestelkredietovereenkomst en/of BKR registratie, dan kun je je via www.kifid.nl melden bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit kun je doen tot 12 maanden na het ontstaan van jouw klacht bij Ben of binnen drie maanden na de dagtekening van de brief of het bericht waarin Ben definitief haar standpunt over de klacht t.a.v. de Toestelkredietovereenkomst kenbaar heeft gemaakt;
Zowel consumenten als zakelijke klanten kunnen zich bovendien wenden tot de civiele rechter.
Gedragscodes – Ben heeft zich aangesloten bij verschillende gedragscodes. Zo is Ben aangesloten bij de GedragscodeTransparantie Internetsnelheden, de Code voor Telemarketing 2020 (CTM) en bij de Gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik en de Gedragscode voor Betaalde SMS- en Mobiel Internet Diensten. Bij de verstrekking van een toestelkrediet aan consumenten houdt Ben zich aan de Telecomkredietcode.