Kies een onderwerp
Helaas is het op dit moment niet mogelijk om je Ben factuur als betaalmethode in de App Store toe te voegen.
Je kunt aankopen in de Play Store afrekenen via je Ben factuur. Zo kun je zonder credit card of andere betaalmethodes apps, boeken en nog veel meer aanschaffen. De kosten worden op je volgende Ben factuur in rekening gebracht. Ik hanteer hierbij een limiet van €50 per aankoop en €300 per maand om je te beschermen tegen fraude en onbedoelde aankopen.
Zo voeg je deze betaalmethode toe:
- Ga naar het menu in de Play Store
- Klik op "betaalmethoden"
- Klik op "factureren via Odido/Ben"
- Je telefoon wordt automatisch geverifieerd
Je kunt nu bij je volgende aankoop deze betaalmethode selecteren.
Tip: wachtwoord instellen
Wil je dat er niet zomaar aankopen gedaan kunnen worden via je telefoon? Dan kun je instellen dat je eerst je Google wachtwoord in moet voeren. Dat doe je zo:
- Ga naar het menu in de Play Store
- Ga naar instellingen
- Kies 'wachtwoord vereisen voor aankopen'
- Selecteer hoe vaak je wilt dat er om een wachtwoord gevraagd wordt
Je kunt hier ook instellen dat je aankopen kunt bevestigen met een vingerafdruk als je telefoon dit ondersteunt.
Krijg je een foutmelding tijdens het betalen via je Ben factuur? Hieronder vind je een aantal vaker voorkomende foutmeldingen en de bijbehorende oplossingen.
Account is niet meer beschikbaar
- Controleer via Ik Ben of de Ben app of je al je facturen hebt betaald. Het kan zijn dat de laatste factuur nog op "niet betaald" staat, dit is geen probleem. Staat er een factuur al langer dan een maand open? Dan moet je deze eerst voldoen. Als het goed is heb je een e-mail van me gehad met instructies over het achteraf betalen van je factuur.
- Heb je geen openstaande facturen? Neem dan contact op met mijn klantenservice, dan kijken we samen waar het mis gaat.
- Het is handig om het IMEI nummer van je telefoon bij de hand te houden. Dit vind je door via de telefoon app *#06# in te typen. Kun je twee sims in je telefoon doen? Dan krijg je hier twee IMEI nummers te zien. Kijk op de simkaartlade of je Ben-simkaart in de Sim 1 of Sim 2 slot zit; je hebt het IMEI nummer van die simkaart nodig.
Aankoop overschrijdt transactielimiet
Per aankoop geldt een limiet van €50. Als je een aankoop wilt doen die meer kost dan €50, kan dit alleen met een andere betaalmethode. Het kan ook zijn dat je deze maand in totaal meer dan €300 hebt uitgegeven in de Play Store. Wil je weten hoeveel je deze maand hebt uitgegeven? In het menu van de Play Store kun je onder "Account" je aankoopgeschiedenis bekijken.
Foutmelding met instellingen Play Store
Als je een foutmelding krijgt over de instellingen van de Play Store, kan ik je hier helaas niet bij helpen. Je kunt in het menu van de Play Store via "Hulp & Feedback" meer informatie vinden.
Je kunt de kosten van je aankopen in de Play Store vinden op je factuur vinden onder "Overige aankopen bij derde partijen".
Je kunt ook al je aankopen inzien via de Play Store. Ga hiervoor naar het Play Store menu en klik op "Account". Hier kun je bovenin "aankoopgeschiedenis" aanklikken. Zo kun je makkelijk inzien hoe veel je deze maand hebt uitgegeven en kun je je hele aankoopgeschiedenis doorkijken.
Als je een aankoop doet in de Play Store kun je altijd selecteren hoe je de aankoop wilt betalen. Als je hier "Factureren via Odido/Ben" niet hebt geselecteerd, betaal je je apps op een andere manier.
Je kunt ook instellen dat je altijd je wachtwoord in moet voeren bij een aankoop. Zo ben je er ook zeker van dat alleen jij aankopen kunt doen. Dat doe je zo:
- Ga naar het menu in de Play Store
- Ga naar instellingen
- Kies "wachtwoord vereisen voor aankopen"
- Selecteer hoe vaak je wilt dat er om een wachtwoord gevraagd wordt
Wil je deze betaalmethode toch helemaal laten blokkeren? Neem dan contact op met mijn klantenservice.
Als je achteraf toch niet tevreden bent met je aankoop in de Play Store kun je deze binnen 48 uur annuleren. Dat doe je zo:
- Open de Play Store
- Ga naar de app die je gekocht hebt
- Klik op "Terugbetaling aanvragen"
De terugbetaling wordt automatisch verwerkt. Hier krijg je een bevestiging van via de mail.
Kun je geen terugbetaling meer aanvragen omdat de 48 uur al verstreken zijn? Soms wordt er toch een uitzondering gemaakt. Hiervoor zul je contact op moeten nemen met de ontwikkelaar. Hier kun je meer over lezen in dit support artikel van Google.
Ik kan je helaas niet helpen als je een klacht hebt over een app (tenzij het natuurlijk mijn eigen app is!).
Neem hiervoor contact op met de maker van de app. Hoe je dit doet, kun je over het algemeen bij de app-informatie in de App Store vinden.