Uitleg over je ¡® factuur
Je Ben factuur bestaat uit twee delen. De eerste pagina betreft je maandelijkse factuur. Op de andere pagina’s vind je de volledige specificatie van je verbruik. Vanwege de privacywetgeving is op facturen ouder dan 6 maanden de specificatie niet meer in te zien. Deze gegevens zijn ook niet meer op te vragen.
Tip! Wil je altijd inzage in je specificaties blijven behouden? Download dan maandelijks je factuur.
Dit zijn kosten die je alleen op je eerste factuur betaalt. Dit zijn:
- Aansluitkosten
- De wettelijke thuiskopieheffing (als je ook een telefoon hebt besteld)
Dit zijn de kosten voor de bundels die je hebt afgesloten, zoals:
- Je internetbundel
- Je min/sms bundel
- Je internetsnelheid
- Je klantvoordeel (indien je hiervoor bent aangemeld)
- Eventuele kortingen
Je betaalt je bundels "Pro rata". Dat betekent dat als je abonnement bijvoorbeeld halverwege de maand is gestart, je ook maar de helft betaalt. Je krijgt wel je volledige bundels!
Bundel gewijzigd?
Als je je bundel hebt gewijzigd, zie je hier je nieuwe én oude bundels staan. Je betaalt iedere bundel de hoeveelheid dagen die je hem hebt gebruikt.
Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dat er uit ziet. Je ziet in dit voorbeeld de nieuwe bundels blauw onderstreept en de oude bundels oranje onderstreept. De datums die erachter staan vertellen je wanneer de bundels in rekening gebracht zijn.
Dit zijn kosten die je maakt als je meer minuten, sms’jes of MB’s gebruikt dan er in je bundel zitten. De volgende kosten vallen hier ook onder:
Bellen binnen Nederland
Als je meer minuten belt dan er in je bundel zit, zie je dat hier. Je kunt ook kosten maken terwijl je bundel niet helemaal op is. Meestal heb je dan naar een buitenlands nummer of een servicenummer (bijvoorbeeld een 0900-nummer) gebeld. Deze kosten betaal je aan de eigenaar van het servicenummer. Meestal wordt dat aan het begin van het gesprek vermeld.
Waar deze kosten precies vandaan komen, kun je zien op de specificatie van je factuur, vanaf pagina 2.
Sms / Overige aankopen bij derde partijen
Dit zijn alle sms’jes die niet binnen je bundel vallen en alle andere aankopen die je via je Ben factuur hebt gedaan. Je kunt namelijk in de Play Store via je Ben factuur betalen. Als je dit hebt gedaan, zie je dat zo op je factuur:
Wat deze kosten precies zijn vind je op de specificatie van je factuur, vanaf pagina 2.
Bellen/gebeld worden in het buitenland & Datagebruik in het buitenland
Als je vanuit Nederland naar het buitenland belt, en als je buiten de EU belt, gebeld wordt of mobiel internet gebruikt, brengt dit extra kosten met zich mee.
Op de specificatie vanaf pagina 2 op je factuur kun je terugvinden welke kosten je hebt gemaakt. In sommige gevallen zie je kosten binnen én buiten je bundel. Meestal komt dit door een toeslag die je betaalt voor bellen of internetten in dat land.
De kosten van het land waar je geweest bent kun je terugvinden op www.ben.nl/buitenland.
Dit is het bedrag wat je per maand betaalt voor je telefoon. Je hebt aan het begin van je abonnement geselecteerd hoeveel je in één keer en hoeveel je per maand wilde betalen.
Als je ervoor hebt gekozen je toestelkrediet eerder af te lossen via mijn klantenservice, zie je dat ook hier.
Als je ervoor hebt gekozen om het toestelkrediet in maandelijkse termijnen te betalen, dan wordt de eerste termijn “Pro rata” in rekening gebracht. Dat betekent dat als bijvoorbeeld je abonnement halverwege de maand is gestart, je ook maar de helft van het maandelijks te betalen toestelkrediet betaalt.
Verbruiksspecificatie op mijn factuur
Hier zie je de door mij geregistreerde gesprekken met je Ben simkaart. Dit betreffen alle nummers die je binnen Nederland hebt gebeld. Bij ieder nummer zie je ook wanneer het gesprek was, hoelang het heeft geduurd en of het gesprek binnen je bundel viel. Een gesprek valt bijvoorbeeld buiten je bundel als je minuten op zijn of als je een betaald servicenummer belt. Onderaan de kolom zie je een totaal van het aantal gebeld minuten. Dit wijkt af van het aantal verbruikte minuten. Dit komt omdat ik gesprekken die korter duren dan 1 minuut naar boven afrond.
Hier zie je alle dagen dat je je internetbundel hebt gebruikt en hoeveel je op die dag hebt gebruikt. Onderaan de kolom vind je het totaal aantal verbruikte MB’s terug.
Onder deze twee koppen zie je de door mij geregistreerde gesprekken welke je hebt gevoerd en de SMSjes welke in het buitenland zijn verstuurd. Hier staat weer welk nummer je hebt gebeld of ge-SMSt, wanneer je dat gedaan hebt en hoelang het gesprek duurde.
Je ziet ook een kolom kosten binnen/buiten de bundel. Als je in een EU-land bent geweest en je belminuten / SMSjes waren nog niet op, staan de kosten in de eerste kolom. In sommige landen, bijvoorbeeld Zwitserland, staan er ook kosten binnen de bundel. In die landen betaal je een toeslag per minuut/SMS. Het gesprek is dan wel uit je bundel gegaan, maar je hebt daar bovenop ook een toeslag betaald.
Hier vind je alle dagen dat je internet hebt gebruikt in het buitenland. Je kunt hier per dag zien wat de kosten zijn geweest van het gebruiken van je data.
In de kolom kosten zie je binnen én buiten de bundel. Als je in een EU-land bent geweest en je MBs waren nog niet op, staan de kosten in de eerste kolom. In sommige landen, bijvoorbeeld Zwitserland, staan er ook kosten binnen de bundel. In die landen betaal je een toeslag per MB. De MBs zijn dan wel uit je bundel gegaan, maar je hebt daar bovenop ook een toeslag betaald. Onderaan de kolom vind je het totaal aantal verbruikte MB’s terug.