Zo zit het

Inflatiecorrectie bij Ben

In 2023 zijn de prijzen in Nederland gestegen. Dit heet prijsinflatie. Ook bij mij heeft inflatie invloed op de kosten van abonnementen. Daarom verhoog ik in januari 2024 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruik ik het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie wordt inflatiecorrectie genoemd.

In januari 2024 verhoog ik de vaste kosten van je telefoonabonnement met 5,7%, welke gebaseerd is op de jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer) van het CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar.

Veelgestelde vragen over inflatiecorrectie

Ik snap dat je misschien vragen hebt over prijsstijgingen als gevolg van inflatiecorrectie. Hier vind je de meest gestelde vragen met mijn antwoorden.

Algemeen

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook voor mij de kosten. Dit betekent dat ik door inflatie meer kosten maak. Daarom pas ik een inflatiecorrectie toe op de tarieven van je abonnement. 

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2024) is vastgesteld op 5,7%. Ik volg - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Dit betekent dat je maandelijkse abonnementstarief met dit percentage omhoog gaat.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 5,7% in juni 2023.

Deze inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken met onze klanten. Ik laat het je vooraf weten in de facturen die je ontvangt in december en januari. Je ziet de inflatiecorrectie toegepast en uitgelegd op de factuur die je ontvangt in februari, met een verwijzing naar meer informatie op de website.

Ik pas de inflatiecorrectie altijd toe vanaf 1 januari. Is jouw contract op of na 1 oktober 2023 afgesloten of verlengd? Dan zal ik abonnementstarief pas volgend jaar corrigeren met het dan geldende inflatiepercentage.

Abonnement

Nee, het is niet mogelijk om je abonnement vanwege deze inflatiecorrectie - voor het einde van de contracttermijn - op te zeggen. De inflatiecorrectie is onderdeel van je contract en staat vermeld in de Algemene voorwaarden waarmee je akkoord ging toen je je telefoonabonnement bij mij afsloot.

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2023, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement.

Nee. Van abonnementen die voor 6 oktober 2014 zijn afgesloten, verhoog ik de prijzen niet. Ook van abonnementen die op of na 1 oktober 2023 zijn afgesloten, verhoog ik de prijzen niet in het volgende jaar.

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over: de maandelijkse betalingen van je mobiele telefoon of eenmalige kosten, zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart.

Vanaf 1 januari in het nieuwe jaar vind je de nieuwe prijzen in Ik Ben. Ga daar naar het kopje ‘Abonnement’ om de nieuwe tarieven te zien. Ik vermeld de nieuwe prijzen ook altijd in de factuur van januari. Die staat altijd vanaf 15 februari online.