Je belt iemand, maar je telefoon gaat niet over. Erg frustrerend. Gelukkig zijn er oplossingen. Lees verder om te ontdekken wat je kunt doen.
Telefoon gaat niet over als ik bel: wat nu?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je telefoon niet overgaat als je iemand belt. Niet kunnen bellen kan te maken hebben met je mobiele ontvangst of je apparaatinstellingen. Of misschien is je simkaart kapot. Ook kan het zijn dat je provider een storing heeft. Ik leg uit hoe je het probleem kan verhelpen.
Herstart je telefoon
Soms kan een eenvoudige herstart het probleem oplossen. Dit verhelpt vaak kleine foutjes. Je iPhone zet je uit door de volume-omhoog-knop en de zijknop tegelijkertijd ingedrukt te houden. Zo zet je hem daarna ook weer aan. Een Samsung telefoon of andere Android telefoon herstart je door de aan-uitknop tegelijkertijd met de volume-omlaag-knop in te drukken. Doe dit een paar seconden. Je telefoon start zichzelf dan opnieuw op.
Controleer de netwerkverbinding en vliegtuigmodus
Een slechte verbinding kan ervoor zorgen dat je telefoon niet overgaat. Controleer of je netwerk goed werkt. Dit kan je zien aan de streepjes bovenaan je scherm, naast de naam van je provider. Staan hier geen streepjes? Of maar 1? Dan ligt het probleem waarschijnlijk hieraan. Zet indien nodig je vliegtuigmodus aan en uit om de verbinding te herstellen. Dat doe je zo:
- Swipe van boven naar beneden op het startscherm van je iPhone of Samsung.
- Tik op het vliegtuig-icoon om het uit te zetten.
Update je software
Verouderde software kan problemen geven. Ga naar de instellingen en kijk of er een update beschikbaar is. Een update kan vaak een oplossing bieden.
Is er een storing?
Heeft je provider een storing? Dan kan je niet bellen. En iemand anders kan jou ook niet bereiken. Ben je klant bij mij? Bekijk dan de storingspagina.
Test of je simkaart werkt
Misschien gaat je telefoon niet over als je belt doordat je simkaart kapot is. Heb je een andere telefoon in de buurt? Dan kun je een kruistest doen met je simkaart. Zo controleer je of hij werkt:
- Haal je simkaart uit je telefoon.
- Doe je simkaart in een andere telefoon.
- Werkt hij daar wel? Dan zit het probleem niet in je simkaart.
- Werkt de simkaart ook niet in de andere telefoon? Dan is hij waarschijnlijk kapot en moet je je simkaart vervangen. Bij mij kan je die aanvragen via Ik Ben of de Ben app.
Neem contact op met de klantenservice
Als geen van deze stappen werkt, neem dan contact op met de klantenservice van je provider. Zij kunnen je verder helpen met specifieke problemen. Mij bereik je via de klantenservice pagina.