Heb jij jouw simkaart zelf op maat geknipt? Dan kun je verschillende problemen ervaren met het bereik, dekking of snelheid van je internet. Hoe dat kan? Dat leg ik je graag hieronder uit.
Verschillende type simkaarten
Sinds ik in 1999 mijzelf voorstelde als nieuwe provider is er veel veranderd in de wereld van de mobiele telefoons. En dat blijft veranderen. Niet alleen de toestellen, ook de onderdelen in de toestellen veranderen continu. Zo ook de simkaarten. Nieuwe technieken zorgen er namelijk voor dat er steeds meer data op kleinere kaartjes passen.
Nu zijn er drie verschillende simkaarten. In volgorde van groot naar klein zijn dat de normale, Micro en Nanosimkaarten. In de nieuwste toestellen wordt de Nano-simkaart gebruikt. Maar in sommige toestellen zit nog een Micro-simkaart.
Omdat de formaten van de mobiele telefoons nogal verschillen, krijg je een 3-in-1 simkaart thuisgestuurd bij een nieuwe bestelling. Hier kun jij je simkaart in de drie formaten ‘uitdrukken’. Zo hoef je dus niet meer jouw simkaart te knippen!
Een beschadigde simkaart
Misschien heb je, voor de introductie van de 3-in-1 simkaart, je simkaart toch zelf op maat geknipt met een schaar of speciale simknipper. In de meeste gevallen levert het eigenhandig knippen geen problemen op, behalve als je naar het Nanoformaat gaat knippen. De Nanosimkaart is namelijk kleiner dan het koperen contact van een normale of Microsimkaart. Als je naar Nanoformaat gaat knippen, knip je in het koper van je simkaart.
Deze beschadiging kan tot een aantal vervelende gevolgen leiden, zonder dat jij dit direct door hebt. Zo kun je problemen krijgen met je dekking, omdat je toestel geen stabiele verbinding meer met het 4G-netwerk kan maken. Je internet wordt hierdoor traag en je kunt geen SMS meer ontvangen. Je batterij gaat hierdoor ook snel leeg, omdat je telefoon steeds opnieuw verbinding aan het zoeken is. Tot slot kan je Nanosimkaart vast komen te zitten in je toestel omdat deze een fractie dunner is dan de andere formaten. En deze reparatie valt dan weer niet binnen je garantie.
Wat als ik mijn SIM al heb geknipt?
Ondervind jij (één van) bovenstaande problemen of wil je deze juist voorkomen, dan kun je een nieuwe SIM bij mij bestellen via Ik Ben. Je krijgt dan voor €15,25 een nieuwe simkaart waarbij je, zonder te hoeven knippen, een Nanosimkaart kunt uitdrukken.
Ik Ben
Ben altijd en overal in controle over mijn abonnement