Iedere dag maak je met plezier gebruik van je mobiele telefoon met je Ben simkaart en dan ineens, van de een op de andere dag kun je niet meer bellen, internetten of heb je geen netwerk meer. Anno 2015 kan dit een behoorlijke paniek reactie veroorzaken. Het eerste wat je doet is je mobiele telefoon uit- en aanzetten om te kijken of het probleem hiermee verholpen is. Helaas is dit niet de oplossing. Dan maar even op de website van Ben kijken of er een storing is. Dit is niet het geval. Ten einde raad bel je naar de Ben klantenservice en je krijg een van mijn klantenservice collega’s aan de lijn. Het doel van mijn collega’s is om het probleem welke je ervaart met één gesprek op te lossen en verzoekt je een aantal stappen te doorlopen. Hoogstwaarschijnlijk is de eerste vraag om de mobiele telefoon even uit- en aan te zetten. Dit had je al gedaan dus door naar de volgende stap. Na diverse stappen te hebben doorlopen werkt je mobiele telefoon nog steeds niet naar behoren. Net op het moment dat de moed je in de schoenen begint te zakken vraagt mijn collega je een zogenaamde kruistest uit te voeren.
Kruistest
Een kruistest? Waarschijnlijk weet je niet wat een kruistest is en vraagt mijn collega om uitleg. Deze vertelt je dat je de Ben simkaart even in een andere mobiele telefoon moet stoppen om te kijken of de problemen worden veroorzaakt door het Ben netwerk of door de mobiele telefoon. Het kan dat er een instelling is aangepast. Bijvoorbeeld door een update van een app. Of je hebt per ongeluk tijdens het scrollen door het telefoon menu iets aangepast.
Mocht blijken dat na het uitvoeren van een kruistest, je simkaart in een andere mobiele telefoon wel werkt dan ligt het aan de instellingen in je mobiele telefoon. Mijn collega laat je niet zomaar deze test uitvoeren en heeft alle instellingen in het systeem gecontroleerd en heeft geconstateerd dat deze goed op het netwerk staan.
Als mij deze vraag gesteld zal worden kan ik diverse tegenargumenten opsommen waarom ik dit niet wil doen. “Gisteren was alles nog in orde, dus het kan niet aan mijn mobiele telefoon liggen.”, “Ik heb geen extra mobiele telefoon liggen.”, “Ik heb hier helemaal geen tijd voor, ik wil gewoon kunnen bellen.” Je beseft dat je weinig keuze hebt want je wilt gewoon je mobiele telefoon zo snel mogelijk weer kunnen gebruiken. Mijn collega adviseert je wel om contact op te nemen met de klantenservice als de simkaart ook niet in een andere mobiele telefoon werkt zodat er onderzoek kan worden ingesteld door een technische afdeling. Een geruststellend gedachte!
Blijdschap
Nadat je het gesprek hebt afgerond vraag je aan je collega of je alsjeblieft even je simkaart in zijn mobiele telefoon mag stoppen, al ben je nog steeds van mening dat het niet aan je mobiele telefoon kan liggen. Je collega gaat hiermee akkoord en nadat je pincode van je simkaart hebt ingevoerd stromen de voicemail berichten en gemiste oproepen binnen. Opgelucht haal je adem. Het blijkt toch aan de instellingen van je mobiele telefoon te liggen en niet aan de simkaart. Je plaatst je simkaart terug in je eigen mobiele telefoon. Je bedankt je collega en kijk snel op www.ben.nl/toestelhulp om de instellingen nogmaals na te lopen. Wat blijkt? Er stond een instelling verkeerd, na deze kleine aanpassing kun je weer bellen. De paniek maakt plaats voor een tevreden en zelfs gelukkig gevoel!
Hallo! Ik ben Jan-Willem van Eijsbergen en werk als Senior Knowledge & Content Manager bij Ben en wens je na het uitvoeren van de kruistest weer heel veel bel, sms en internet plezier met je Ben abonnement.
Ga ook voor Sim Only
Met Sim Only regel je zelf je telefoon en heb je lage maandelijkse lasten. Ook kun je bij mij elke maand je bundels aanpassen. Zo blijft het abonnement bij je passen. Wel zo flexibel.
Naar de shop